Segons les cròniques de la premsa de 1849, l'afluència al Cabanyal i el Grau era major durant els dies festius, destacant el 25 de juliol, dia de Sant Jaume, tal i com queda ressenyat en el diari "La España", en la seua edició del 2 d'agost, a partir d'un diari valencià: "La temporada del Cabañal es la época de más concurrencia en el Grao; de esta temporada son los día de fiesta, y de los días de fiesta, lo es con especialidad el día de Santiago Apóstol."
La España (02/08/1849) |
Sembla, que aquell any hi va haver més afluència que en altres: "En efecto, pocos años se ha visto golpe de jente (sic) como el que advertimos anteayer. Porque además de los millares que pueblan de estada aquel distrito, hay que contar los que acudieron en dicho día, ya á pie, ya en carruaje".
València al Grau (s. XIX) |
A més, podem saber del número de tartanes censades, prou utilitzades per al desplaçament als poblats marítims, en un anar i venir: "De las 730 tartanas que hay numeradas, apenas hubo una que no recorriese de ocho á nueve veces el camino del Grao. No faltó quien los pasase diez y ocho veces. Esto dará una idea del bullicio y agitación de que fue teatro aquel delicioso lugar".
De les diversions més assidues, cal destacar els concerts o "reuniones filarmónicas", tal i com es pot llegir al diari "El Clamor Público", del 5 d'agost, reproduint una notícia presa del diari valencià "El Cid": "Continuan las diversiones propias de la temporada del Cabañal. Las más frecuentes son las reuniones filarmónicas".
D'aquesta notícia també es fa ressó el diari "El Popular", del 7 d'agost, on podem continuar llegint sobre una de les reunions musicals a l'alqueria d'un acreditat pintor i retratista: "Hace algunas noches se celebró una en la alquería del acreditado retratista y pintor veneciano don Octavio Codecasa. En ella se ejecutaron algunas piezas de flauta con acompañamiento de piano...".
Al final, la vetllada va acabar de matinada i a vora de la mar, amb un ambient de gatzara, allò que veritablement es buscava: "Siendo empresa difícil continuar regularmente la diversión, buscó la sociedad un local más desahogado, y al efecto buscó la orilla del mar, á donde se dirgió también tambor batiente, porque en realidad había su atabalillo y dulzaina, y allí terminó el espectáculo bien entrada la madrugada siguiente con bromas, y todo solaz".
Tot això ve a ser la "xala", un dels millors exponents d'allò que mostra el tarannà del poble valencià. I en tot el seu esplendor, en aquells estius al Cabanyal i al Grau.
Fonts documentals:
Biblioteca Digital Hispànica (Hemeroteca Digital)
Bivaldi - Biblioteca Valenciana Digital
Internet Archive
El tartanero (1859) |
El Clamor Público (05/08/1849) |
El Popular (07/08/1849) |
I la crònica va desgranant les actuacions musicals, però també el maremàgnum de gent que s'acostava a la vetllada musical: "Lástima que la imprevisión de los que proyectaron la reunión diese lugar al agolpamiento de gente, la cual, imprudentemente por demás, invadió el local y desconcertó el concierto, en términos que poco ó nada se pudo luego hacer á derechas".
Al final, la vetllada va acabar de matinada i a vora de la mar, amb un ambient de gatzara, allò que veritablement es buscava: "Siendo empresa difícil continuar regularmente la diversión, buscó la sociedad un local más desahogado, y al efecto buscó la orilla del mar, á donde se dirgió también tambor batiente, porque en realidad había su atabalillo y dulzaina, y allí terminó el espectáculo bien entrada la madrugada siguiente con bromas, y todo solaz".
Tot això ve a ser la "xala", un dels millors exponents d'allò que mostra el tarannà del poble valencià. I en tot el seu esplendor, en aquells estius al Cabanyal i al Grau.
Fonts documentals:
Biblioteca Digital Hispànica (Hemeroteca Digital)
Bivaldi - Biblioteca Valenciana Digital
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