divendres, 31 de juliol del 2015

Les festes del Carme de 1882 (II)

Com ja anúnciava el diari valencià "El Constitucional", en la seua edició del 16 de juliol, les celebracions més solemnes de la festa de la Verge del Carme van tindre lloc una setmana després del dia assenyalat al calendari, justament el següent diumenge, 23 de juliol.

Això es pot llegir, en l'edició del mateix 23 de juliol, també al diari "El Constitucional", on podem conéixer els actes religiosos programats i també del dia anterior: "Ayer tarde se celebró solemne función en la parroquia de Santa Cruz, cantándose á toda orquesta la Salve del maestro Giner".

El Constitucional (23/07/1882)

Durant el matí del diumenge estava prevista la celebració d'una solemne missa cantada: "Hoy à las once se celebrará la función religiosa que la cofradía de la Virgen del Carmen consagra á su patrona, ejecutando la orquesta y voces la magnífica misa del maestro del Escorial, D. Cosme Benito, y un inspirado duo del antedicho maestro Giner".

I ja per la vesprada, es faria la processó, detallant el seu recorregut per diversos carrers del Barri del Carme: "A las seis de la tarde una lucida procesión recorrerá la carrera siguiente: saldrá por la puerta principal, plaza del Carmen, calle del Padre de Huérfanos, Blanquería, Rocas, Roteros, Baja y Alta del Alfondech, plaza de la Jordana, calle del Museo, entrada por dicha puerta principal, á cuya entrada el templo estará profusamente iluminado".

NS del Carme (Estampa s. XIX)

En una altra notícia, s'informa sobre un singular homenatge musical a la Verge del Carme, al pas de la processó pel carrer Baix: "Esta tarde, cuando pase procesionalmente la Virgen del Monte Carmelo por la escuela de música que con tanto acierto dirige doña Emilia Lacombe, situada en la calle Baja, número 20, cantarán todas las alumnas de aquel establecimiento una preciosa Salve, acompañada por dos pianos, cuya música ha escrito el acreditado maestro D. Salvador Giner".

Com es pot comprovar, l'obra i figura del compositor Salvador Giner s'havia convertit en tot un referent musical en aquells anys.

Fonts documentals: