dissabte, 27 d’abril del 2019

La festa de Sant Vicent Ferrer en la Guia Diamante (1898)

A la ciutat de València, quasi de manera continua i encadenada, es passa del gaudi de la Pasqua a la celebració festiva a Sant Vicent Ferrer*, com una segona Pasqua, amb la representació del Miracles i altres actes festius, tal com podem llegir en la "Guia Diamante" (1898), en concret en l'apartat ja ressenyat sobre els costums populars.

Sota el títol "Els Milácres (Los Milagros)" es descriu la festa dedicada al sant valencià, posant de relleu el caràcter teatral primigeni de les representacions dels Miracles i la seua perduració al llarg dels segles: "Saludemos al feto del teatro español que todavía se conserva en su primitivo estado á través de los siglos. Las representaciones teatrales tal como existían en tiempos de Lope de Rueda, hacen su aparición todavia entre nosotros una vez al año".

Altar del Pilar (1898)

A més a més, a través de les representacions també perdura, per part del poble valencià, la memòria i fervor cap al seu sant compatrici, segons es fa constar: "El pueblo valenciano conserva en su memoria eternamente el recuerdo del gran político y del gran orador de la Edad Media San Vicente Ferrer, y celebra su fiesta con los Milacres, ó sea la representación, en forma de pieza dramática, de alguno de los milagros del santo".  

En la descripció es fa referència al fet que s'alcen altars en distints punts del Cap i Casal per a la representació dels Miracles, declamats en valencià per xiquets que fan d'actors: "Para dicha representación se levantan en ciertos puntos de la ciudad unos altares, cuya parte baja sirve de escenario donde declaman actores que son niños. Todos los Milacres están escritos en valenciano".

En una altra part de la Guia Diamante, on apareix un fotogravat de l'Altar de la plaça del Pilar ací reproduït, ens podem assabentar dels Altars que s'alçaven en aquella època: "El altar que se ve en el fotograbado es el que se coloca en la plaza del Pilar. Además se sitúan otros en la plaza del Mercado, Tros-Alt, plaza de la Constitución y calle del Mar, junto al Banco de España".

I com no, es fa un retrat de tot l'ambient de gaudi que es desplega al voltant dels Altars, amb la concurrència de la gent: "El público se agolpa tumultuoso á los pies del grandioso altar (la mayor parte miden más de diez metros) para oir mejor a los pequeños actores que á fuerza de repetir los mismos versos están roncos, y es ver las risas con que los sencillos espectadores acogen las chuscadas del lego (motiló) que acompaña á San Vicente, y que es el encargado en la pieza del papel de gracioso".

Sobre l'espai on s'alcen els Altars es diu el següent: "Grandes velas de lona defienden, tendidas de tejado á tejado, al público y á los actores de los rayos del sol; y desde la parte alta del altar una imagen del santo, rodeada de cirios, presencia la representación".

També es fa menció de les entitats vicentines: "Cada altar es propiedad de una cofradía, que corre con todos los gastos de su instalación, y sus Juntas directivas obsequian á los cofrades con bizcochos y estampas, que algunos días antes se reparten á domicilio á los acordes de la música".

Dels Miracles, com a peces escrites, es detaca el seu valor literari: "Los Milacres á pesar del carácter que tienen y del público para que están destinados, no carecen por esto de valor literario, pues algunos de ellos tienen por autores á los mejores poetas de nuestra tierra".

La ressenya finalitza amb l'acte de la baixada del sant de l'Altar, com un exponent del nostre carácter festiu mediterrani: "El acto de bajar al santo en todos los altares y conducirlo en procesión á la casa del clavario, resulta una de esas fiestas propiamente meridionales, pues en ellas resalta el ruido sobre todo". 

El soroll resaltat no és, ni més ni menys, que la confluència de la gent, la música i les traques: "Las músicas tocan la marcha real ó alegres pasodobles; se disparan tracas, en algunas ocasiones hasta de cien metros de largas, la gente prorrumpe en vivas al santo, y así es conducido éste hasta la casa del clavario". 

I el relat conclou amb esta aclamació: "¡Hermosas fiestas las de un pueblo que de tales medios se vale para festejar á los santos de su devoción!" 

*Aquest any es commemora el VI centenari del traspàs de Sant Vicent Ferrer (1419-2019). Aquesta ressenya festiva vol ser un senzill tribut d'homenatge a la memòria del sant valencià.


Any de Sant Vicent Ferrer

Fonts documentals: