dissabte, 20 de juliol del 2013

De la primera Fira de Juliol en 1871 (II)

Dies després de la ressenya que sobre la Fira de València apareix en la revista "La Ilustración Española y Americana", podem llegir una altra crònica que es publica en la revista "La Ilustración de Madrid", en concret en l'edició del 15 d'agost, il·lustrada amb un gravat de l'arc àrab, que donava accés al recinte ferial i, segons la mateixa crònica, costejada la seua construcció i decoració pel filantròpic Marqués de Campo.

La crònica s'inicia amb una lloança al ferrocarril, en concret de la seua repercusió tan positiva sobre la proliferació i esplendor de les fires comercials, ja que permet la mobilitat i la transacció, del que la Fira de València també es beneficia, constatant l'èxit d'un certamen respecte de l'activitat econòmica, a més de destacar la participació festiva de la gent, a través de cavalcades, processions cíviques i religioses, curses esportives i altres espectacles.

Sobre la instal·lació de la Fira al passeig de l'Albereda es transmet una imatge de gran ambient en els llocs de venda i en els pavellons de les institucions i entitats cíviques:
"El campo de la feria, establecido en el paseo de la Alameda, ofrecía un golpe de vista magnífico; allí se agitaba, durante el día y hasta las horas más avanzadas de la noche, una muchedumbre inmensa, y entre innumerables puestos de venta sobresalían las tiendas de campaña y los pabellones que habían hecho levantar el Ayuntamiento, el Casino, el Círculo de Comercio y algún centro político; allí se alzaba el arco (que hemos copiado para el presente número de LA ILUSTRACIÓN DE MADRID), mandado construir y costeado por nuestro amigo el banquero D. José Campo, propietario de la fábrica de gas de Valencia".

Arc àrab de la Fira de València (1871)

Sobre la construcció i composició de l'arc àrab s'aporta una informació prou detallada, fins i tot del seu constructor i també del decorador:
"Este arco, de arquitectura árabe, se apoya sobre ocho delgadas columnas estriadas hasta la mitad de su altura, coronadas por capiteles octogonales de buen gusto; alcanza doce metros de elevación total por siete de anchura. La traza y construcción son del ingeniero señor Revenga y la pintura de los lienzos del artista escenógrafo Sr. Flores; los dibujos y arabescos, las correctas líneas del arco, sus cornisas, pilastras, chapiteles y almenillas, así como la viveza de sus colores, producían un efecto admirable iluminados por siete mil luces de gas".

En el gravat, darrere de l'arc, es pot observar la font de les quatre estacions i, al fons del dibuix, el que pareix l'edifici del convent de Sant Joan de la Ribera, enderrocat a finals del segle XIX.

Fonts documentals: