dimarts, 1 de setembre del 2015

La Fira de Valencia de 1882 (II)

La Gran Fira de València, amb un programa d'actes tan atractiu, ampli i divers, havia arribat al seu màxim esplendor i la seua fama s'estenia per tot arreu, fins organitzar-se viatges en ferrocarril i vaixell des de diverses ciutats.

Estació Nord de València

Del recull d'informació recopilada sobre l'organització de viatges en tren, cal destacar dos que van estar publicades al "Diario de Córdoba".

En l'edició del 6 de juliol, podem llegir una notícia baix el breu, però cridaner títol "Vamos allá", on s'informa sobre l'oferta de les diverses empreses de ferrocarril a preus reduïts: "Con motivo de las corridas de toros, exposiciones, juegos florales y otras diversiones con que ha de solemnizarse la gran féria de Valencia (...), las compañías de los ferro-carriles de Madrid á Zaragoza y á Alicante, Almansa á Valencia y Tarragona, y Tarragona á Barcelona y Francia, han establecido un servicio de viajeros á precios sumamente reducidos, desde las principales estaciones de sus líneas, con destino á aquella capital."

Diario de Córdoba (06/07/1882)

A més, el diari cordobés informa sobre l'expedició de billets des de la pròpia ciutat de Còrdova: "En Córdoba se espenderán billetes los dias diez y ocho, diez y nueve y veinte del actual, y servirán para regresar desde el dia veinte y seis del mismo hasta el primero de agosto próximo, que serán valederos en las mismas fechas".

En l'edició del 9 juliol del mateix diari es reprodueix quasi la mateixa informació, però detallant els preus des de les estacions d'origen de l'àrea geogràfica i segons classe: "Los precios de los billetes de ida y vuelta desde las estaciones comprendidas en el servicio de esta sección son las siguientes: Córdoba 255 reales en 1.ª, 197 en 2.ª y 119 en 3.ª Andújar, 224, 173 y 104; Linares 204, 158 y 95; Valdepeñas 168, 130 y 78".

Diario de Córdoba (09/07/1882)

Dies abans, en l'edició del 4 de juliol del diari madrileny "La Correspondencia de España" ja es donava informació sobre l'expedició de viatges cap a València, amb la mateixa entrada reproduïda pel diari cordovés, però detallant els preus des de Madrid: "Los precios de los billetes de ida y vuelta desde Madrid, son: En primera clase, 197 reales. En segunda, 152. En tercera, 92".

La Correspondencia de España (04/07/1882)

També s'informava de l'expedició de billets i dies d'eixida des de molts diversos punts, entre altres: Aranjuez, Toledo, Manzanares, Ciudad Real, Valdepeñas, Sevilla, Huelva, Belmez, Villanueva de la Serena, Badajoz...

D'altra, el diari d'Alacant "El Constitucional", aporta una informació prou ampla sobre la Fira de València en la seua edició del 30 de juliol a partir dels diaris locals, on podem obtindre una informació estadística prou interessant del número de viatgers que arribaren a València des de diverses ciutats: "Los trenes que diariamente llegan á aquella ciudad conducen un gran número de viajeros. El 24 llegaron en el tren mixto de Madrid 1,256 pasajeros, y en el correo 101; además llegaron 500 de otras partes".

El Constitucional (30/07/1882)

Així mateix, s'informa sobre l'arribada  de viatgers procedents de Mallorca: "Un sólo vapor, procedente de Mallorca, ha desembarcado 760 pasajeros, y se comprende, teniendo presente que el pasaje sobre cubierta de ida y vuelta se ha fijado en 15 reales por la competencia que se hacen dos empresas de vapores".

Amb tota aquesta informació, es fa palesa la gran afluència de gent cap a la ciutat de València durant el transcurs de la seua tan afamada Fira, que resultava molt atractiva i variada. I en conseqüència, projectava la ciutat cap a l'exterior.

Fonts documentals:
Biblioteca Virtual de Prensa Histórica