dimecres, 7 d’agost del 2013

Un cromo francés sobre la festa de l'Assumpció de València, inspirat en Fischer?

Una il·lustració de la festa de l'Assumpció de València, que sembla estar inspirada en el texte de Christian Auguste Fischer sobre la festivitat de l'Assumpció, contingut en el seu llibre "Gemälde von Valencia", va quedar plasmada en una "cromolitografia" de la fàbrica francesa de xocolate "Chocolaterie d'Aiguebelle", vinculada històricament a l'Abadia trapense d'Aiguebelle (Drôme).


La il·lustració està plenament identificada com "La Fête de l'Assomption de la Ste. Vierge à Valence (Espagne)" i de l'escena de fervor representada, dins d'un temple i davant d'un altar adornat, es pot comprovar el detall de com es fan volar uns pardalets per part d'una dona, eixint cap amunt des d'una gàbia, que molt bé podrien representar els canaris que diu Fischer.

No obstant, pel revers del cromo hi ha un texte sobre la festa de l'Assumpció, però situat en el context històric de França, sense cap menció a València, ni tampoc cap descripció de l'escena representada que puguera aportar qualsevol indici.


El cromo forma part d'una sèrie titulada "Cérémonies Catholiques", no datada, però segurament de principis del segle XX, encara que amb una ambientació més del vuitcents, en la que queden representades festivitats del món catòlic, entre altres el Divendres Sant a Sevilla.


El llibre de C. A. Fischer va ser editat també a França, baix el títol "Description de Valence", tal vegada inspirara la resolució de la il·lustració, incorporant el detall del vol dels canaris, ja que no es troba, segurament, en cap altra font documental sobre la celebració de la Mare de Déu d'Agost a València.


Tal com va fer la fàbrica francesa "Chocolaterie d'Aiguebelle", altres empreses i companyies comercials d'arreu del món van publicar col·leccions de cromos durant tota una època, un pràctica de publicitat prou habitual a partir de la Revolució Industrial per tal de fidelitzar clients, però que es va convertir, a més, en un vehicle de difusió cultural, amb il·lustracions molt bé editades i que fomentaren un col·leccionisme molt apreciat, incorporat, fins i tot, a l'imatginari col·lectiu.

Fonts documentals: